דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד לנהל בית-ספר 

מאת    [ 10/10/2008 ]

מילים במאמר: 696   [ נצפה 4459 פעמים ]

עיקרי תפיסת הניהול שלי

כמנהל בי"ס תיכון בעבר ואיש חינוך, הריני תופס את הניהול בשדה החינוכי ובכלל כמנהיגות המניעה את כל גורמי קהילת ביה"ס מתוך שותפות, מעורבות, הבנה ורצון לעיצוב המציאות והאקלים בביה"ס ובקהילה בהתאם למהויות בסיסיות בחינוך. וזאת כדי להבטיח שביה"ס יביא את התלמידים להצלחה, קידום, שיפור מתמיד של הישגים ויעניק לתלמידים איכות חינוך גבוה בכפוף למטרות חוק החינוך.

המנהל הינו "מנצח על תזמורת" שבה שותפים גורמים שונים. עליו "להכשיר את הלבבות" תוך יצירה של אמון ותמיכה הדדית המבוססת על תקשורת פתוחה וכנה, על עידוד לצמיחה אישית והגשמה עצמית כדי שיתקבל כמנהיג הקהילה הבית ספרית ויגרום לאנשים ללכת אחריו להגשמת החזון מתוך תחושת שליחות ורצון להצלחה ויישום תהליכים פדגוגיים כדרך להגשמת וביצוע המטרות.

כמנהל, אשמש דוגמה אישית למורים, עובדים ותלמידים, אהיה קשוב לרצונותיהם ומצוקותיהם, אדאג לרווחתם ולצרכיהם, מתוך ראייה מערכתית והבנה שהמשאב העיקרי של ביה"ס זה ההון האנושי. מיצוי מירב יכולותיהם והשקעתם מותנה בהרגשתם שהיעד אליו רוצים להגיע נקבע על דעתם ובהסכמתם. אגלה אמפתיה, אקשיב, אשתף, אפיק לקחים מבעיות כגורם מלמד תוך שמירה על כבוד העובד ואתגמל על הצלחות.

ביה"ס הוא מוסד בעל מבנה הירארכי ועלי להתאים את המבנה הארגוני לתפיסת הניהול שלי. כמנהל העומד בראש אנהג כראשון בין שווים. כדי להביא את הכפופים לפעילות מתוך מחויבות לארגון אצור מבנה ארגוני של "פרח הצוותים", המציב במרכז את ההנהלה, בה יש נציגות לכל קבוצה (תלמידים, הורים, מורים, עובדים וכו'). כל נציג בהנהלה עומד בראש צוות מקצועי, הנמצא מסביב למרכז וכולם חברים במליאה. המליאה הינה גוף שיתופי המעלה רעיונות ומאשר החלטות. בצוותים מעבדים את הרעיונות, ומציגים להנהלה תוצרים והמלצות. ההחלטות מתקבלות בהנהלה ומוצגות למליאה. כך ניתן לפעול עם חיבורים מוצקים בין כל המעורבים, מאחר שהם שותפים ומרגישים שהאחריות היא של כולם ולא רק של המנהל או של קבוצה קטנה. ההנהגה ובעלי התפקידים יפעלו בהתאם לאמנה בית ספרית שתגדיר את הנהלים, התפקידים, המסגרות, תחומי האחריות, כללי ההתנהגות, משמעת ובטיחות.

לאחר לימוד, הכרת האנשים ויצירת המבנה הארגוני נגדיר את ה"מה" וה"אך" יערכו דיונים במליאה תוך הגברת המעורבות, השותפות, פתיחות לחדשנות ויצירתיות לטובת גיבוש חזון בהסכמה. תיבנה תוכנית אסטרטגית רב שנתית ליישום החזון, יקבעו מטרות בכפוף לסדרי העדיפויות ואילוצי מערכת חיצוניים ולהם קריטריונים להערכה ועדיפות בהקצאת משאבים. יוצבו יעדים, תוכניות ושיטות לימוד, מול המטרות והמשימות להשגת היעד, עם ביטוי כמותי להתקדמות הנדרשת, מדדים, איכות נדרשת בביצוע ולוח זמנים. תיבנה תוכנית עבודה לשנת לימודים תוך הפעלת חשיבה משימתית והעמדת תקציב הולם. תעשה בקרה על תהליכים, החלטות, עמידה ביעדים וניצול מושכל של התקציב ובמקביל הערכה מעצבת ומתקנת. כל התהליך יעשה בתרבות המבוססת על - שקיפות, אמון, האצלת סמכות על בעלי תפקידים ביחס לאחריות והתמקדות במבחן התוצאה.


אהיה מעורב באופן פעיל בחיי ביה"ס. אפתח מנגנון ותהליכים כך שנוכל לאתר את הבעיות והכשלים עוד לפני היווצרותם. יערך סיור יומי בביה"ס ושיחות עם התלמידים, אצפה בהעברת שיעורים בכיתות, אהיה נוכח בחדר המורים כדי לחוש את האקלים ורחשי הלב, אהיה שותף לשמחות וגם לעצב של המורים והעובדים. כל זה יעשה בסביבה בטוחה ומטופחת שתראה "גן פורח".

כמנהל, אשאף לפתח את מנהיגי הדור הבא מקרב התלמידים. דרישה זו מחייבת גישה של דוגמה אישית ומשפיעה על דרך האצלת הסמכות לבעלי תפקידים בכלל ולרכזי השכבות או מחנכי הכיתות בפרט, שמהם אני מצפה להנהיג את הכיתה/השכבה ולנהל אותה כמו שאני מנהיג ומנהל אותם ואת ביה"ס. לטובת יישום התפיסה נבחר לתפקיד, מחנכי הכיתות בעלי יכולות ניהול ומנהיגות טבעית ונפקיד בידיהם את מלוא האחריות והסמכות על הכיתה/השכבה. ניהול היום-יום יעשה בקו ישיר ביני לבין רכזי השכבות והמחנכים.

נקפיד על לויאליות לארגון אליו שייך ביה"ס ונשלב זאת בתכני השיווק של ביה"ס לקהילה. נעבוד בשיתוף פעולה מלא עם המועצה הפדגוגית ונפעל ע"פ דרישות הפיקוח. בנוסף, בסיוע הארגון, אפעל לגיוס משאבים רבים ונוספים כדי לקדם את התוכניות השונות של ביה"ס.

ביה"ס שואף לאפשר למורים להתפתח כדי להעלות את המקצועיות והאיכות של כל מורה ואף לחזק תכונות אופי וכישורים אישיים, מאחר שכיום המורה אינו משמש כסוכן העברת הידע והתהליך החינוכי מתבצע כתוצר של אינטראקציה בין המורה לתלמיד. לשם כך, נעודד לימודי מורים ביחס לצרכי ביה"ס וכן נצפה מקבוצות מורים לפתח חומרי למידה באופן עצמאי בהתאמה למטרות ביה"ס.

הגישה הניהולית הנ"ל תביא את ביה"ס להצלחה בהיותו גורם משפיע על הקהילה, על הצוות ובעיקר מביאה את התלמידים לשלב הסיום כבני אדם עם ערכים הומניסטיים, שאיפה למצוינות בעשייתם, אזרחים טובים הממלאים את חובתם למדינה ולחברה (שירות בצה"ל) ובעלי תעודת בגרות המאפשרת קבלה לאקדמיה.



בברכה,


אייל קורן (מנהל בי"ס תיכון לשעבר)

* עקרי תפיסת החינוך שלי מצ"ב בקובץ נפרד.
אייל קורן



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב